ادبیات عرب

۴۵۳۷ بازدید

وصف کتاب صرف میر از زبان علامه حسن زاده آملی

حضرت علامه حسن زاده آملی:

جامع المقدمات مجموعه چند رساله در نحو و صرف و اخلاق و منطق است که نخستین کتاب درسى محصّلین علوم اسلامى است. دو رساله آن یکى به صرف میر و دیگر به کبرى اشتهار دارد. هر دو به زبان پارسى و بسیار ارزشمند و سودمند از مؤلفات دانشمند بزرگ سید على بن محمد حسینى معروف به میر سید شریف است که برخى وى را آملى و برخى دیگر گرگانى مى‏دانند. رساله صرف به نام وى صرف میر شهرت یافت. من رساله‏ اى موجز در صرف به پارسى، بدین خوبى، در عجم ندیده‏ ام و به عربى در عرب هم.

***

برای دریافت کتاب جامع المقدمات اینجا را کلیک کنید.

منبع:

دروس معرفت نفس، درس چهل و نهم، حضرت ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی 

سلام
اگه براتون ممکنه ترجمه کامل مغنی اللبیب رو برای دانلود (یا ورد یا PDF) بزارید ... مثلا کاوش های نحوی و ادبی در سه جلد
یاعلی.

ممنون از وبلاگ مفیدتان
سلامت باشى 
سلام.
سوالی داشتم از شما.
در صرف میر مطلبی راجع به نون ثقیله آورده شده خواستم بدونم چرا هر وقت نون ثقیله بر صیغه ی امر مثنای مخاطب مذکر و مونث وارد میشه، با این که التقاء ساکنین علی غیر حده است [چون نون کلمه ای مستقل است]، الف تثنیه حذف نمی شود اما در دیگر صیغه های جمع مذکر مخاطب و مفرد موثت مخاطب به ترتیت واو و یاء حذف می شوند؟

اُطلبَنَّ اُطلبانِّ اُطلبُنَّ

اُطلبِنَّ اُطلبانِّ اُطلبنانِّ



ببخشید ادامه سوال رو ننوشتم.
و چرا در برخی صیغه ها نون مفتوح و در برخی دیگر نون مکسور است؟
برای جواب هر دو سوالتان به شرح تصریف تفتازانی بحث نون ثقیله مراجعه کنید.
سلام.
کتاب رو خواندم.
ممنون به جوابم رسیدم.
1) «و لم یحذف الالف من یفعلان و تفعلان لئلا یلتبسا بالواحد»
2) «و تلحق الفعل غیرالماضی و الحال نونان للتاکید، خفیفة ساکنة و ثقیلة مفتوحة، الا فیما تختص به، و هو فعل الاثنین و جماعة النساء فهی فیهما مکسورة ابدا»
«فتقول : اذهبانِّ للاثنین و اذهبنانِّ للنسوة. بکسر النون فیهما تشبیها لها بنون التثنیة، لانها واقعة بعد الالف مثل نون التثنیة»

احسنت، ادامه بدهید ان شاءالله موفق باشید
عالی بود دمتون گرم
سلام
اول از همه می خواستم اگر ممکنه فایلی از کتاب نحو میر در کانالتان قرار دهید.
در ثانی لطفا بفرمایید که این کتاب نحو میر چه ویژگی ها و مزایایی دارد و چرا در جامع المقدمات قرا داده نشده. چرا صفر میر مشهور است و نحو میر نه. و چرا در کتب مقدماتی نحو این کتاب خوانده نمی شود و کتب دیگری می خوانند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
عربی لسان مبین و زبان متین و کلید فهم آیات قرآن کریم و روایات است. این وبلاگ در نظر دارد مرجع مناسبی برای طلاب و دانش پژوهان گرامی برای بحث و تتبع در ادبیات عرب باشد. زیرا ادبیات عرب مقدمه ای برای فهم قرآن کریم است و این مهم حاصل نمیشود الا با فهم علوم عربی.
نقشه سایت استفاده از مطالب سایت ادبیات عرب با ذکر منبع بلامانع است